Tuesday, July 26, 2005

کولایی: قانون برای حفظ آزادی کافی نیست



ایران ما:یکی از مسایلی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نادیده گرفته می شود ، اصول مربوط به حقوق ملت و آزادی های فردی است.

اهمیت آزادی های فردی در حوزه های سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی در نگاه واضعان قانون اساسی به اندازه ای بود که یک فصل (سوم) و چندین اصل (23 و 118) را به حقوق ملت در این حوزه ها اختصاص داده اند اما در این میان هستند کسانی که با طیب خاطر این حقوق را نقض می کنند.

«الهه کولایی» ، نماینده مجلس ششم و معاون فعلی دبیر کل حزب مشارکت از این زاویه به حقوق زندانیان سیاسی و ضرورت آزادی آنان نگاه می کند ؛ این در حالی است که وی دیروز (یکشنبه) برای پاسخگویی به اتهام تبلیغ علیه نظام به دادسرای کارکنان دولت رفت و با قرار کفالت آزاد شد. گفتگوی «ایران ما» با وی را در زیر بخوانید:

همانگونه که اطلاع دارید بیش از 30 نفر از شهروندان ایرانی ما به خاطر فعالیت سیاسی در زندان به سر می برند نظر شما درباره ضرورت آزادی این افراد چیست؟

طبق قانون اساسی و قوانین عادی کشور ، گستره قابل توجهی از آزادی های فردی و جمعی برای شهروندان ایرانی در نظر گرفته شده است. در شرایطی کنونی بیش از هر زمانی تلاش برای اجرایی کردن این قوانین می تواند ضرورت داشته باشد.

برخی از زندانیان سیاسی به اتهام مقابله با ارزش های اسلامی محاکمه شده اند نظر شما در این زمینه چیست؟

در باورهای دینی و در سیره بزرگان آئین و دین ما مصادیق و مظاهر تابناکی وجود دارد که امکان دفاع از ناب ترین مفاهیم حقوق بشر که امروز در جهان مطرح است را فراهم می سازد.

آیا صرف توجه به مسایل قانونی می تواند راهکار مناسبی برای تامین آزادی ها باشد؟

به نظر من صرف بیان آرمان ها و ایده آلها در متون قانونی از جمله قانون اساسی که به مفهوم ایجاد ظرفیت های مناسب برای تحقق یافتن این آرمانها به حساب آید کافی نیست. بلکه برای دسترسی به این آزادی ها فرآیند تحولات همه جانبه سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی در طول زمان باید شکل بگیرد تا امکان تحقق یافتن این محتوای قانونی در واقعیت فراهم آید و این همان تحقق دموکراسی و به عبارتی فرآیند دموکراتیزاسیون بشر از جمله جامعه ماست.

درباره آقای گنجی نگرانی هایی وجود دارد که پس از درمان مجددا به زندان بازگردانده شود ، نظر شما در این مورد چیست ؟

با توجه به اینکه آقای گنجی مدت زیادی از محکومیت خود را سپری کرده از مقامات جمهوری اسلامی رویکردی غیر از رویکرد نظام های سیاسی غیر دینی در جهان انتظار می رود که رحمت و عطوفت اسلامی را به نمایش بگذارند و با برخوردی انسانی برای پایان دادن به این ماجرا عدم تمرکز بر جمهوری اسلامی در نظام بین المللی را فراهم آورند.